Bažnyčios
laikrodis muša 11 valandą
ryto. Užgniaužia kvapą, kai ranka prilietusi namo mūrą,
jaučiu pulsuojančią šilumą. Lyg žaibo blyksnis persmelkia mintis, kad seniai
nebėra tų, kurie gyveno už šios sienos.
Pora smalsių
klausimų, ir pagyvenusi Dioblingo muziejaus darbuotoja, palikusi savo darbo
vietą prie seno rašomojo stalo, suktais stačiais laiptais veda mane į
antrą pastato aukštą ir neklausiama
pasakoja man senas Dioblingo istorijas. Bet mane labiausiai domina Franziska
fon Vertaimštain ( Franzeska von Wertheimstein) – mecenatė, kultūros
puoselėtoja ir Vienos salono dama bei liūdnos Wertheimstein vilos istorijos, ir
tik iš mandagumo apžiūriu senus archeologinius Dioblingo radinius. Muziejaus
darbuotojai užkliūva mano akcentas, jai įdomu, ar aš vienietė, ar miesto
svetys, netyčia atklydusi į neturistinę miesto dalį, ir lyg atsiprašydama
teisinasi, jog klausia tik dėl to, kad apskaitytų ir mane bendroje muziejaus
svečių statistikoje.
Matyt, pasirodau
jai labai žingeidi. „Ateikit, leisiu jums užmesti akį į Franziskos
saloną“ – kviečia ji mane
atidarydama medines dvivėres duris, vedančias į tamsų seną kambarį, pasirodo,
lankytojams šiuo metu neprieinamą. Taip, kaip leista, akies krašteliu nužvelgiu
sienas, sunkiomis tamsiomis užuolaidomis dengtus langus, o labiausiai didžiulį
krištolo sietyną, kabantį nuo lubų. Bandau įsivaizduoti visus tuos 19
amžiaus pabaigos politikus, visuomenininkus, filosofus, muzikus, rašytojus ir
poetus, kasdien besilankančius Josephine von Wertheimstein ir jos dukros
Franziskos salone, nušviestus krištolo sietyno šviesos.
Wertheimstein vilą 19 a.antroje pusėje iš tekstilės fabrikanto Rudolfo Arthaberio (Rudolph Arthaber) nupirko bankininkas
ir diplomatas Leopoldas fon Vertaimštainas (Leopold
von Wertheimstein) savo 18 metų
jaunesnei melancholiškai žmonai Žozefinai (Josephine),
itin gedėjusiai sūnaus, mirusio vos 19 metų. Savaičių savaitėmis ji nieko nebevalgė ir nebeišeidavo iš kambario.
Leopoldas tikėjosi, kad parkas šalia vilos prablaškys liūdinčią žmoną.
Jau ankstesniuose
namuose Dioblinge Žozefina buvo žinoma kaip visuomeninio salono šeimininkė.
Naujojoje viloje ji ir toliau tęsė salono tradiciją – čia rinkdavosi 19 a. pabaigos žymiausi Vienos politikai,
visuomenininkai, menininkai, rašytojai, poetai ir muzikai: Eduard von
Bauernfeld, Franz Grillparzer, Liszt, Brahms, Ferdinand von Saar. Mirus mamai, salono tradiciją peremė jos dukra
Franciska. Vertaimštein salonas 19 a. pabaigoje tapo Vienos liberalumo centru.
Franziska buvo
labai graži ir nuolat apsupta gerbėjų, tačiau jai per visą gyvenimą nepavyko
atsikratyti melancholiškos mamos šešėlio. Be to ji buvo labai jautri ir dosni, o jos dosnumas labai dažnai išnaudojamas. Franziską su austrų rašytoju, dramaturgu ir lyriku Ferdinandu von Saar
siejo ypatinga draugystė – jie nuolat rašė vienas kitam ilgus laiškus. Mirus
Žozefinai fon Vertaimštein, Ferdinandas von Saar kiekvieną dieną lankė
Franciską, ir abu ilgai sedėdavo paskendę liūdnuose prisiminimuose, mat
Ferdinando von Saar žmona gyvenimą buvo užbaigusi savižudybe.
Kai pats
Ferdinandas von Saar susirgo vėžiu, jis pakėlė prieš save ranką, ir tai padarė
ne kur kitur, o Vertaimštein viloje. Tai sužinojusi Franciska labai kentėjo ir
jai ėmė reikštis psichinės ligos simptomai.
Franciska, kuri
liko netekėjusi ir neturėjo palikuonių, prieš mirtį 1907 m. testamentu užrašė vilą ir parką Vienos
miestui, su mintimi, kad parkas turi būti prieinamas visiems miestiečiams. Taip
pat testamentu ji paliko įpareigojimą, viloje įrengti viešą biblioteką, kuri
buvo įrengta 1912 metais.
Kommentare
Kommentar veröffentlichen