Direkt zum Hauptbereich

Pokalbis su metalo restauratore Jone



Pačioje Vienos širdyje, vidiniame Hofburgo rūmų komplekso kieme, stovi paminklas imperatoriui Francui I /II. Paminklą savo tėvo, ėjusio Romos imperijos kaizerio  (1792-1806)  ir austrų imperijos kaizerio pareigas, atminimui, 1846 m. liepos 16 d. pastatė jo sūnus Ferdinandas I. Šimtai turistų zuja pro paminklą kasdien, sustoja nusifotografuoti ar prisėda pailsėti ant laiptelių, imperatorių pro savo kabineto langą  mato pats Austrijos prezidentas. Bet nei jis, nei pro šalį einantys turistai nežino, kad prieš dvejus metus, kuomet paminklas buvo restauruojamas, bronzines imperatoriaus togos skraistes valė ir blizgino metalo restauratorė Jonė iš Vilniaus.
Taigi, mudvi susitinkame pasikalbėti apie kelius, atvedusius į Austriją restauruoti habsburgų palikimo.
 
Jonė atskuba iš darbo, nedidelės metalo restauravimo firmos „Objekt Restaurierung“.  Ji iš tolo šypsosi, daug juokiasi, pasakoja apie cinko figūras, kurias taisė, valė, blizgino visą dieną. Nuovargio jos veide nė žymės, prieš mane žmogus, mylintis savo darbą. Kai aplenkdamos turistų minias atsiduriame Hofburgo rūmų komplekso vidiniame kieme ir sustojame prie žymiojo paminklo, jau esu sužinojusi įvairiausių smulkmenų, susijusių su metalo restauratorės darbu, ar tai, kad restauruojamoms skulptūroms restauratoriai sugalvoja vardus. Jonė rodo pirštu į vieną iš keturių moterų, supančių imperatorių Francą: " Tą dešinėje restauruodamos su kolege vadinome Miss Pigy, nes jos veidas jau buvo taip nudilęs, kad jo išraiška priminė paršelį".

Jone, kaip ir kada atsidūrei Austrijoje?

Baigusi Vilniaus dailės akademijoje juvelyrikos ir kalvystės studijas, metus dirbau meno galerijoje, tačiau po kurio laiko pajutau, kad man kažko trūksta. Draugai kūrė savo gyvenimus, šeimas, karts nuo karto susitikus pokalbiai sukdavosi vis apie tą patį, ilgainiui ėmiau jausti, kad man kažko trūksta. Ir taip prieš šešerius metus mėnesiui laiko atvykau pas draugę į Vieną tiesiog pabūti ir pagalvoti, ką aš norėčiau daryti toliau. Iš tiesų man nelabai rūpėjo kur važiuoju ir tai, kad atsidūriau Vienoje tėra atsitiktinumas. Mėnuo pralėkė taip greitai, kad po jo ėmiau galvoti, kad norėčiau čia pagyventi ilgiau, bet tam, žinoma, reikėjo lėšų. Vokiškai mokėjau vos kelis žodžius, bet tai man nesutrukdė įsidarbinti studentų bendrabutyje už nedidelį atlyginimą. Po kurio laiko plepios bendradarbės vienam savo pažįstamam Vienos menininkui papasakojo apie mane, girdi, tokia juvelyriką baigusi mergina dirba pas mus, gal turėtumei jai darbo pasiūlyti. Jis, žinoma, darbo pasiūlyti man negalėjo, bet pasakė, jei aš noriu, galiu naudotis jo dirbtuvėmis ir medžiagomis savo reikmėms. Kelis sykius per savaitę nueidavau į jo dirbtuves, pagamindavau kokį papuošalą draugėms, padėdavau jam prie jo darbų. Kartą į jo dirbtuves išsinuomoti tam tikrų staklių atėjo dabartiniai mano darbdaviai, metalo restauravimo firmos „Objekt Restaurierung“ savininkai. Geriant arbatą dirbtuvių savininkas tarp kitko jiems užsiminė, kad man reikėtų darbo. Jie prižadėti nieko negalėjo, bet kai netrukus laimėję konkurse restauruoti Hofburge imperatoriaus Franco I/II skulptūrą prisiminė mane ir pakvietė dirbti.

Atsidūrei laiku reikiamoje vietoje?
Taip. Manau, kad labai palankiai susiklostė aplinkybės.


Ir iš karto buvai pristatyta restauruoti žymiojo paminklo? Ar nebuvo baisu?
Esu paprasta darbininkė. Patirties ir žinių kaip dirbti su metalu jau turėjau. Sprendimų nepriiminėju. Kaip, kokiais metodais bus restauruojama sprendžia mano vadovai.

Įdomus Tavo kelias nuo juvelyrikos į metalo restauravimą.
Tai irgi atsitiktinumas, kuriuo iš tiesų labai džiaugiuosi. Pačios specialybės yra panašios, reikalaujančios kruopštumo, kantrybės, atidumo, tuo pačiu šios specialybės ir skirtingos. Jei, sakykim, papuošalą darai pats, tai žinai apie jį viską – aiškias ribas, metalo storį, tvirtumą, kurios vietos tvirčiausios ar silpniausios, ką sugadinus bus galima padaryti iš naujo, o restauravime to nėra, kaskart restauruojant vis kitą objektą visko mokaisi iš naujo. Turi išmokti pajusti objekto ribas ir jų neperžengti, be to reikia išmanyti ir chemiją.
O pati kurti juvelyrikos nenorėjai?
Šiandien būti juvelyru vien neužtenka, reikia mokėti save parduoti, siūlytis, o aš ne toks žmogus. Dėl to man labai patinka restauravimas, kur galiu atlikti man patikėtą užduotį.

Papasakok daugiau apie šios žymios kaizerio Franco skulptūros restauravimą. Koks jausmas savo rankomis prisiliesti prie habsburgų istorijos pėdsakų?
Franco projektas truko dvejus metus, dirbome šiltuoju metų laiku. Pirmus metus buvo restauruojama centrinė paminklo dalis, antrais metais keturios apatinės figūros. Įvairiausių dalykų prisigalvodavome sugalvodavome vardus figūroms, istorijas. Per pertrauką būdavo smagu sedėti ant pastolių, gerti kavą ir žiūrėti į apačioje vaikščiojančius turistus. Smagiausia būdavo netiesiogiai dalyvauti Austrijos prezidento diplomatiniuose priėmimuose. Mes turėdavome geriausias vietas stebėti iškilmingus kariuomenės koncertus.
Jausmas prisiliesti prie habsburgų istorijos iš tiesų yra labai geras. Man patinka, kad mano darbas yra labai įvairus, nes kiekvienas naujas objektas yra nauja istorija, su naujomis užduotimis, restauravimo būdais, metodais. Džiaugiuosi kaskart galėdama išmokti kažką naujo. Mano darbas suteikia galimybę apsilankyti, pamatyti, paliesti tai, kas kitiems uždrausta ar neprieinama. Taip pat mes restauratoriai būname pakviečiami į specialias mums skirtas ekskursijas.

Kokius žymius objektus Tau dar teko restauruoti?
Žinai, ten šv. Stepono katedros aikštėje, ant Graben ir Kärtner gatvių kampo yra pastatas, o po stiklu medžio kamienas iš 16 a.su vinimis (Stock –im- Eisen), tai man teko  jį restauruoti.  Taip pat restauravau Wienerbruck elektrinės valdymo pultą iš 1908 m., 18 a. stalo laikrodį iš Liechtenstein kolekcijos, šarvus iš Grafenegg pilies muziejaus, barokinius vartus ir grotas Stams vienuolyne (Stift Stams). Šiuo metu restauruojame cinko skulptūras nuo Linco (Linz) Aukštutinės Austrijos žemės muziejaus (OÖ Landesmuseum) stogo.

Gyvenimas Austrijoje. Koks jis?
Iš tiesų čia daugiau galimybių metalo restauratoriui, nes daugiau istorinių objektų, tiek miestuose, tiek privačiose kolekcijose ar muziejuose. Man labai patinka, kai tenka išvažiuoti restauruoti objektų į kitus Austrijos miestus, bet taip nutinka retai. Dažniau objektai mums atvežami į dirbtuves. Metalo restauratoriaus darbas yra sezoninis. Šaltuoju metų laiku, jei tenka būti bedarbe, nesu palikta likimo valiai. Už tuo metu gaunamą išmoką galiu ir toliau mokėti buto nuomą ir gyventi. Viena turtingas miestas, gausu renginių. Jau pirmaisiais mėnesiais susiradau draugų, lankiau vokiečių kalbos kursus.

Ar pasiilgsti Lietuvos?
Taip, Lietuvos pasiilgstu. Bet, manau, būdama Lietuvoje, pasiilgčiau Vienos. Čia man labai trūksta šeimos. Esu pati iš didelės šeimos, mano sesuo ką tik susilaukė kūdikio, tai man liūdna, kad negaliu būti šalia kada tik panorėjusi. Mano šeima kartu, o aš tarytum nebedalyvauju jų gyvenimuose. Labai pasiilgstu vasarojimų prie lietuviškų ežerų, pušynų ir grybavimo.

Ačiū už pokalbį.




Stock-im-Eisen


Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Zwischen Zeilen von Papiergeschichten

  "Die meisten Menschen legen ihre Kindheit ab wie einen alten Hut. Sie vergessen sie wie eine Telefonnummer, die nicht mehr gilt. Früher waren sie Kinder, dann wurden sie Erwachsene, aber was sind sie nun? Nur wer erwachsen wird und ein Kind bleibt, ist ein Mensch."                                                          Erich Kästner  Mein heutiger Gesprächspartner empfängt mich am Gartentor seines kleinen Hauses und führt mich an diesem heißen Juninachmittag zu einem schattigen Platz. - Schau, wir haben einen Ameisenhaufen. Das sind die Waldameisen, - freut sich er und ich bin mir sicher, es werden bestimmt demnächst die Geschichten aus dem Leben der Ameisen geben. - Jörg, erklär mir bitte, welcher 50jährige Mann setzt sich auseinander mit den Gedanken über die "eingeringelten Garagen,- und Kellerwürmer" aus, und schreibt über sie die Geschichten? Jörg Pagger bricht in Lachen aus, seine Augen strahlen: - Glaubst du mir nicht? Kennst du die Würmer, die ich meine?

Das Wunder vom CrossFit. Teil 1

    Ehrlich gesagt, als ich ein bisschen mehr als vor einem Jahr zum ersten Mal zum CrossFit Training kam, war ich fest entschlossen, bloß mich nicht fest zu binden, und spätestens nach 10 Einheiten wieder zu gehen um wieder was anderes auszuprobieren.    Aber vielleicht ist es mit CrossFit wie mit einer wahren Liebe - man findet sie einmal und man will sie nicht mehr verlieren?...   Durch meine Erfahrung von anderen Sportkursen, die ich ausprobiert habe, angefangen von den Rückbildungskursen, Wirbelsäulegymnastik, Aqua Aerobic, bis hin zu dem einsamen Training in einem anonymen Fitness Studio, war ich überzeugt,  - mit CrossFit wird mich das gleiche Problem treffen - nämlich, es wird mir bald langweilig.   Aber wie geschah, dass ich, trotz meinem Vorhaben nicht zu lang zu bleiben, trainiere seit mehr als einem Jahr 2mal pro Woche, und werde unruhig und traurig, wenn ich verhindert bin zum Training zu kommen?..   Falls jemand noch nicht weiß, was CrossFit ist, fasse ich kurz zusammen:

Das Gespräch mit der Kärntnerin, die Litauisch spricht

An einem sonnigen Frühlingsmorgen treffe ich mich mit der Musikwissenschaft Studentin der Uni Wien Tatjana (21 Jahre alt) aus Kärnten in einem traditionellen Wiener Kaffeehaus. "Lass uns auf Litauisch unterhalten" - schlägt sie vor. "Tatjana, bist Du aufgeregt wegen des heutigen Abends?" - frage ich sie. "Ja, sehr. Du kannst es dir gar nicht vorstellen wie sehr" - antwortet sie, zwar jedes Wort betonend aber in schönem fließendem Litauisch. Der Grund für ihre Aufregung ist Kerem Sezen, Coach und Chorleiter beim Landesjugendchor Wien, der kommen soll, um Tatjana´s Arbeit, nämlich das Dirigieren eines litauischen Frauenchores zu beurteilen. Geboren und aufgewachsen in Klagenfurt am Wörthersee hat Tatjana, soweit sie sich erinnern kann, immer gesungen, - zu Hause und im Kindergarten. Und sie hat geträumt Geige spielen zu lernen. "Tatjana, es interessiert mich sehr, wann hast Du zum ersten Mal die Bekanntschaft mit der litauischen Sprache gem