Direkt zum Hauptbereich

Wertheimstein (Vertaimštaino) vilos istorija



Bažnyčios laikrodis muša 11 valandą ryto. Užgniaužia kvapą, kai ranka prilietusi namo mūrą, jaučiu pulsuojančią šilumą. Lyg žaibo blyksnis persmelkia mintis, kad seniai nebėra tų, kurie gyveno už šios sienos.

Pora smalsių klausimų, ir pagyvenusi Dioblingo muziejaus darbuotoja, palikusi savo darbo vietą prie seno rašomojo stalo, suktais stačiais laiptais veda mane į antrą  pastato aukštą ir neklausiama pasakoja man senas Dioblingo istorijas. Bet mane labiausiai domina Franziska fon Vertaimštain ( Franzeska von Wertheimstein) – mecenatė, kultūros puoselėtoja ir Vienos salono dama bei liūdnos Wertheimstein vilos istorijos, ir tik iš mandagumo apžiūriu senus archeologinius Dioblingo radinius. Muziejaus darbuotojai užkliūva mano akcentas, jai įdomu, ar aš vienietė, ar miesto svetys, netyčia atklydusi į neturistinę miesto dalį, ir lyg atsiprašydama teisinasi, jog klausia tik dėl to, kad apskaitytų ir mane bendroje muziejaus svečių statistikoje.

Matyt, pasirodau jai labai žingeidi. „Ateikit, leisiu jums užmesti akį į Franziskos saloną“ – kviečia ji mane atidarydama medines dvivėres duris, vedančias į tamsų seną kambarį, pasirodo, lankytojams šiuo metu neprieinamą. Taip, kaip leista, akies krašteliu nužvelgiu sienas, sunkiomis tamsiomis užuolaidomis dengtus langus, o labiausiai didžiulį krištolo sietyną, kabantį nuo lubų. Bandau įsivaizduoti visus tuos 19 amžiaus pabaigos politikus, visuomenininkus, filosofus, muzikus, rašytojus ir poetus, kasdien besilankančius Josephine von Wertheimstein ir jos dukros Franziskos salone, nušviestus krištolo sietyno šviesos.


Wertheimstein vilą 19 a.antroje pusėje iš tekstilės fabrikanto Rudolfo Arthaberio (Rudolph Arthaber) nupirko bankininkas ir diplomatas Leopoldas fon Vertaimštainas (Leopold von Wertheimstein) savo 18 metų jaunesnei melancholiškai žmonai Žozefinai (Josephine), itin gedėjusiai sūnaus, mirusio vos 19 metų. Savaičių savaitėmis ji nieko nebevalgė ir nebeišeidavo iš kambario. Leopoldas tikėjosi, kad parkas šalia vilos prablaškys liūdinčią žmoną.

Jau ankstesniuose namuose Dioblinge Žozefina buvo žinoma kaip visuomeninio salono šeimininkė. Naujojoje viloje ji ir toliau tęsė salono tradiciją čia rinkdavosi 19 a. pabaigos žymiausi Vienos politikai, visuomenininkai, menininkai, rašytojai, poetai ir muzikai: Eduard von Bauernfeld, Franz Grillparzer, Liszt, Brahms, Ferdinand von Saar.  Mirus mamai, salono tradiciją peremė jos dukra Franciska. Vertaimštein salonas 19 a. pabaigoje tapo Vienos liberalumo centru.

Franziska buvo labai graži ir nuolat apsupta gerbėjų, tačiau jai per visą gyvenimą nepavyko atsikratyti melancholiškos mamos šešėlio. Be to ji buvo labai jautri ir dosni, o jos dosnumas labai dažnai išnaudojamas. Franziską su austrų rašytoju, dramaturgu ir lyriku Ferdinandu von Saar siejo ypatinga draugystė – jie nuolat rašė vienas kitam ilgus laiškus. Mirus Žozefinai fon Vertaimštein, Ferdinandas von Saar kiekvieną dieną lankė Franciską, ir abu ilgai sedėdavo paskendę liūdnuose prisiminimuose, mat Ferdinando von Saar žmona gyvenimą buvo užbaigusi savižudybe.

Kai pats Ferdinandas von Saar susirgo vėžiu, jis pakėlė prieš save ranką, ir tai padarė ne kur kitur, o Vertaimštein viloje. Tai sužinojusi Franciska labai kentėjo ir jai ėmė reikštis psichinės ligos simptomai.

Franciska, kuri liko netekėjusi ir neturėjo palikuonių, prieš mirtį 1907 m. testamentu užrašė vilą ir parką Vienos miestui, su mintimi, kad parkas turi būti prieinamas visiems miestiečiams. Taip pat testamentu ji paliko įpareigojimą, viloje įrengti viešą biblioteką, kuri buvo įrengta 1912 metais.



Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Das Gespräch mit der Kärntnerin, die Litauisch spricht

An einem sonnigen Frühlingsmorgen treffe ich mich mit der Musikwissenschaft Studentin der Uni Wien Tatjana (21 Jahre alt) aus Kärnten in einem traditionellen Wiener Kaffeehaus. "Lass uns auf Litauisch unterhalten" - schlägt sie vor. "Tatjana, bist Du aufgeregt wegen des heutigen Abends?" - frage ich sie. "Ja, sehr. Du kannst es dir gar nicht vorstellen wie sehr" - antwortet sie, zwar jedes Wort betonend aber in schönem fließendem Litauisch. Der Grund für ihre Aufregung ist Kerem Sezen, Coach und Chorleiter beim Landesjugendchor Wien, der kommen soll, um Tatjana´s Arbeit, nämlich das Dirigieren eines litauischen Frauenchores zu beurteilen. Geboren und aufgewachsen in Klagenfurt am Wörthersee hat Tatjana, soweit sie sich erinnern kann, immer gesungen, - zu Hause und im Kindergarten. Und sie hat geträumt Geige spielen zu lernen. "Tatjana, es interessiert mich sehr, wann hast Du zum ersten Mal die Bekanntschaft mit der litauischen Sprache gem...

Laima Gimbutienė "Jūros pieva" apžvalga

Esu beveik tikra, kad knygos kaip ir žmonės ateina į mūsų gyvenimus kai mums jų reikia. Kai prieš metus rašiau tekstą apie lietuvę kulinarę, gyvenančią ir dirbančią Grace, pokalbio su ja metu porą kartų buvo paminėta ir jos mama - kūrybinga, muzikali, atvira žmonėms asmenybė. Kai sužinojau, kad ši moteris yra ir vienos religinės giesmės, su kuria augo ir brendo Lietuvos katalikiškas jaunimas po Atgimimo, autorė, panorau dar labiau su ja susipažinti. Tuo metu Kopenhagoje gyvenanti Laima Gimbutienė buvo kaip tik išleidusi savo pirmąją knygą "Jūros pieva". Paprastai meilės romanų neskaitau, bet kai šią žiemą mano naktinį miegą ėmė drumsti skaitomų knygų apie partizanų kovas vaizdai, supratau, kad man reikia kažko lengvo. Lyg netyčia kažkur akys užkliuvo už žinutės, kad "Jūros pieva" autorė kartoja romano tiražą bei rašo knygos tęsinį.  Knygos herojė - keturiasdešimtmetė lietuvė Lina iš nedidelio provincijos miestelio po 18 santuokos metų paliekama vyro. Lin...

Stebuklingieji Rotšildų sodai

Šventųjų miesto (Heiligenstadt) parkas, be jokios abejonės, man yra vienas gražiausių, didingiausių savo paprastumu, įdomiausių istoriškai Vienos miesto parkų, kuris nebūtinai patenka į turistams skirtų " must seen in Vienna" vietų sąrašą. Dažniausiai būna taip - tai kas ypatinga, gražu, kuklu ir elegantiška - atrandama atsitiktinai. Buvo ruduo, kai pirmą kartą netyčia užklydau į parką. Lapų raudonis krito kaskadomis nuo karklų, o jų raudonumą stiprino skirtingų atspalvių - nuo sidabrinės iki mėlynos - spygliuočių žaluma. Buvau be žado nuo spalvų gausos.  Pakanka mokyklinių dailės istorijos žinių, kad iškart atpažintumei, kad tai angliško stiliaus (landšaftinis) parkas, - natūralus, kuklus, atkartojantis gamtos linijas, kuriantis laisvės jausmą ir nekeliantis įtampos.  "Stebuklingaisiais Rotšildų sodais", "žymiausiu Europoje" bei "Vienos puošmena" kažkada vadintas šis parkas, kuriame auginti egzotiškiausi pas...